Så bygger du en bra LinkedIn-profil
linkedin-profilcoachingpersonligt varumärke

Så bygger du en bra LinkedIn-profil

Linda Bergström
Linda Bergström
19 november 2025

Din LinkedIn-profil arbetar för dig 24/7. Medan du sover eller tränar dina klienter lockar en stark profil nya uppdrag och intresserade människor. Många coaches missar den möjligheten helt enkelt för att de inte vet hur ett exempel på bra LinkedIn-profil faktiskt ser ut. En väl utformad profil bygger trovärdighet, visar dina resultat och gör att klienter hittar dig utan att du behöver söka aktivt. Här lär du dig de fem elementen som gör verklig skillnad.

Profilbild och rubrik som stannar kvar

Din första intryck skapas på två sekunder. En professionell profilbild med bra belysning är ett måste (och ja, det märks om du tar den själv med mobilen i badrummet). Rubriken är ännu viktigare. Skriv aldrig bara "Coach". Istället använd något konkret: "Coachning för ledarutveckling | Hjälper människor att nå sitt fulla potentiäl" eller "Personlig coach | Förändringsarbete med fokus på resultat". Rubriken visar vad du gör, hur du hjälper och vem du hjälper.

Om-sektion där du visar vem du är

Din om-sektion är din största möjlighet. Berätta vad som driver dig. Varför blir du energi av att coacha? Beskriv din filosofi och några konkreta framgångar. En potentiell klient vill veta att du förstår deras situation och kan hjälpa dem framåt. Använd ett personligt tonfall. Visa både professionell expertis och autentisk personlighet (för ingen vill bli coachad av en robot).

Rekommendationer som bygger tillit

Be dina tidigare klienter skriva en rekommendation. Ge också rekommendationer till andra. Dessa små texter är guld värt för trovärdigheten. En rekommendation säger mer än något du själv kan skriva. Bäst är när de är konkreta: "Hon hjälpte mig med mitt ledarskap och jag blev mycket säkrare i rollen" slår "Fantastisk coach!" varje gång.

Innehål och aktivitet som skapar närvaro

Dela coachningtips minst två till tre gånger i veckan. Skriv om personlig utveckling, ledarskap eller måluppfyllelse. Ditt nätverk behöver se att du är aktiv och engagerad. Aktivera också "Open to Work"-funktionen så potentiella klienter vet att du är tillgänglig. En tom profil utan aktivitet gör dåligt intryck.

Börja denna vecka

Starta med rubrikens och om-sektionen. De är viktigast. Uppdatera URL:en till linkedin.com/in/dittnamn för att se professionell ut. Kontakta två tidigare klienter eller kollegor och be om en rekommendation. Planera två eller tre inlägg för nästa vecka om något som verkligen intresserar dig inom coaching. Ditt första steg tar en timme. Resultatet syns under flera år.

Dela: