
Vad gör du när du inte får din lön

Du är anställd coach och har inte fått min lön. Det är en stressfull situation som kräver lugn och struktur. Många coacher möter denna utmaning, och det finns konkreta steg du kan ta för att lösa problemet. Att veta hur man hanterar en uteblivna lön skyddar både din ekonomi och dina rättigheter som anställd.
Börja med att kontakta arbetsgivaren
Det första du gör är att prata med din arbetsgivare Det kan vara ett enkelt administrativt misstag - lönen kan ha fastnat i ett system eller glömts bort helt enkelt Ring eller skicka ett e-postmeddelande och fråga vad som hänt Var professionell men tydlig Säg exakt vilken löneperiod det gäller och när du förväntar dig att få pengarna.
Dokumentera allt du kommunicerar. Spara e-postmeddelanden och anteckna samtal (det lönar sig verkligen senare). Det är viktigt om problemet inte löser sig av sig självt.
Om lönen fortfarande inte kommer
Är lönen fortfarande utebliven efter ett par veckor? Då kan du ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Det är ett kostnadsfritt verktyg som fastställer att arbetsgivaren faktisk är skyldig dig pengar.
Kontakta även ditt fackförbund om du är medlem. De kan vägledas dig genom processen och stödja dig juridiskt. Många fackförbund har erfarenhet av lönetvister och kan påskynda lösningen betydligt.
Vid allvarligare situationer
Om arbetsgivaren helt vägrar betala eller verkar ekonomiskt instabil kan du ansöka om konkurs. Du skriver en ansökan till tingsrätten med bevis på att lönen inte är betald. Ditt fackförbund kan hjälpa dig även här.
Konkurs är en sista utväg, men den kan trigga en process som skyddar både dig och andra anställda från samma problem.
Skydda dig själv framöver
Som coach är det viktigt att bygga bra rutiner kring lönehantering. Få allt skriftligt - anställningsavtal, löneökning och alla överenskommelser. Spara alla lönebesked och följ upp regelbundet hur mycket du faktiskt tjänar.
Många coacher arbetar både som anställda och egenföretagare. Om du är egenföretagare kan du inte möta samma löneproblem, men du behöver likväl dokumentera alla avtal med dina klienter och följa upp betalningar noga.
Ha ett lönesamtal med arbetsgivaren minst en gång per år. Kontrollera att din lön motsvarar det som är avtalat och att lönen fortfarande är konkurrenskraftigt på marknaden. Som coach vet du redan hur viktigt det är att kommunicera tydligt - använd samma förmåga i dina egna lönesamtal.


